מסע (לארה"ב) ומריבה (בישראל), השתגענו?! • פרסטר מוריד כפפות

    אברהם פרסטר 6 Comment on מסע (לארה"ב) ומריבה (בישראל), השתגענו?! • פרסטר מוריד כפפות
    21:45
    08.05.24
    נתי קאליש No Comments on עדות אישית: "הרב משה הלל אמר בביטחון: תעלו למירון בשמחה רבה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אברהם פרסטר

    סוף השבוע האחרון התאפיין בשיחות סלון רבות, שיחות מקווה ומסדרונות בתי כנסת, אודות המסע ההיסטורי האמור לצאת לדרכו בעוד שבוע ימים, במסגרתו ימריאו חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לארה"ב, למסע שהוגדר על ידם צורך לזעזוע העולם היהודי נגד הממשלה הנוכחית וגזירותיה האנטי יהודיות.

    אופי השיחות נע באופן טבעי על ציר המסע, אולם לא פחות מכך גם על ציר המריבה – הסכמתה או התנגדותה של תנועת 'דגל התורה' למסע ההיסטורי של תנועת 'אגודת ישראל'. זאת למרות שברכתו של מרן הרב שטיינמן למסע פורסמה בקול ענות גבורה "יהי רצון שיצליחו בשליחותם החשובה להביא תועלת כדי שלא ייפסק קול התורה משום בן תורה אחד, ונזכה שיוסרו כל הגזירות מעולם התורה".

    באופן אישי – קבלתי בשבוע שעבר מסר כתוב השמור אצלי, בו נמתחה ביקורת רבה על המסע, על הסיקור שהנני מעניק לו ועל חלק מהאדמורי"ם ש'נגררו' (כך במקור) והחליטו להשתתף במסע ההיסטורי לארה"ב. כאמור, המסר הגיע אלי בכתב שחור על גבי לבן, עליו חתום גורם רשמי בכיר מבני ברק.

    תמיהות רבות העליתי במוחי לאחר קריאת השורות במסר האמור, לא פחות תמיהות העליתי מהרב-שיח המתנהל במגזר החרדי בימים אלו. וכי ברכתו של מרן הרב שטיינמן למסע לא הגיעה לידיעת כל הגורמים?!, במידה וכן, האם יעלה על דל מוחו של מאן דהו – חלילה – כי קיימת דעה שונה, מהאמור בדברי הברכה הברורים והמפורשים?! האם ישנו מקום במוחו של אדם לפרשן את דברי גדולי ישראל עיני העדה ומנהיגי קהילות הקודש בכל צורה שלא תהיה?! הרי לא שכחנו את פרשנותו של הנחש לדברי הקב"ה, פרשנות שגרמה בסופו של דבר לגירוש מגן עדן ומחסות בצילו של בורא עולם, בנוסף, גרמה פרשנות זו מיתה לכל באי עולם.

    נוסף על כך, לאור – או יותר נכון לומר: לחושך – הויכוח שנוצר בתוככי המגזר התורני בישראל, ראוי להתייחס לנתונים הבאים.

    יחסי הכוחות

    תחילה לנתון הראשון. עפ"י סקרים שנערכו בשלוש השנים האחרונות, חלקו היחסי של המגזר החרדי בישראל נע על סביבות 13% מכלל אוכלוסיית מדינת ישראל. כך, שהציבור החרדי מונה כמיליון עד 1,100,000 בני אדם בישראל. 60% מבני המגזר החרדי הינם מזרחיים, השאר אשכנזים.

    הדבר אף זוכה לאימות נתונים בהתייחס לתוצאות הבחירות האחרונות לכנסת, תנועת ש"ס הנתמכת ע"י הציבור המזרחי זכתה ל11 מושבים בכנסת (61% מסך המושבים שהשיגו המפלגות החרדיות בבחירות האחרונות לכנסת), לעומתה – התנועה האשכנזית המאחדת תומכים חסידיים וליטאיים השיגה 7 מושבים שהם 39% מסך המושבים החרדיים בכנסת הנוכחית.

    החרדים האשכנזים מחולקים בתוך המגזר לשני תתי מגזר. 60% מגזר חרדי חסידי, 40% מגזר חרדי ליטאי.

    בשנת תשמ"ט 1989 סיימה התנועה הליטאית 'דגל התורה' את מערכת הבחירות בהשגת 2 מושבים בכנסת, כאשר ניצחון זה כלל תמיכה חסידית של חסידי בעלזא. התנועה החסידית 'אגודת ישראל' זכתה אז בחמישה מושבים. כלומר: מקסימום 29% מהחרדים האשכנזים הינם ליטאים או חסידי בעלזא, 71% מהחרדים האשכנזים הינם חסידים ממכלול הקהילות החסידיות זולת קהילת חסידי בעלזא.

    לקראת הבחירות לכנסת שנערכו בשנת 1992 נעשה מאמץ עילאי לאיחוד השורות האשכנזיות למסגרת פוליטית אחת, פרי יוזמתם של מרנן הגרא"מ שך וכ"ק האדמו"ר בעל הפני מנחם מגור זצ"ל (אז עדיין שימש האדמו"ר כראש ישיבת שפת אמת) וייבדל לחיים כ"ק אדמו"ר מבעלזא. המאמץ נשא פרי ובעקבות קונספט מוסכם הכולל חלוקה של 60% חסידים ו40% ליטאים נולדה המסגרת החדשה 'יהדות התורה המאוחדת' שסימנה ג'.

    כיום, מונה יהדות התורה המאוחדת 7 חברים בכנסת, 4 מהם חסידים (57%) ו3 מהם (43%) ליטאים, כשחסידות בעלזא פרשה מדגל התורה הליטאית במהלך השנים וחברה לאגודת ישראל החסידית. דהיינו: המגזר הליטאי מיוצג בסך אחוזים הגדול יותר מחלקו היחסי בפועל במגזר החרדי.

    כעת לנתון הבא. ביום י"ד בשבט תשע"ב יצא מרן הרב אלישיב זצ"ל את ביתו שברחוב חנן 10 בירושלים בפעם האחרונה בחייו. הרב אושפז במרכז הרפואי שערי צדק ובתאריך כ"ח אב תשע"ב הלך לעולמו והובא למנוחת עולמים בהלוויית ענק שכללה כשישים ריבוא מישראל.

    בפרק זמן זה של חצי שנת אשפוז נחתם פרק בהיסטוריית ההנהגה של הציבור הליטאי חרדי. הרב אלישיב חדל מלתפקד ובעקבות כך להנהיג, על היהדות הליטאית היה לקבל מרות מהנהגה החדשה. בעקבות כך, רוב מניין ובניין של המגזר הליטאי קיבל על עצמו את מרות הנהגת מרן ראש הישיבה הרב שטיינמן לאורך ימים ושנים טובים בע"ה.

    המספרים מדברים

    הבחירות האחרונות לרשויות המקומיות הוכיחו כי כך. מתוך 19 חברי מועצה ליטאיים שנבחרו, 15 חברים נבחרו במסגרת רשימות דגל התורה בהנהגתו של מרן הרב שטיינמן. שאר ארבעת החברים נבחרו במסגרת רשימות בני תורה הנתמכים ע"י מרן הרב אויערבך. תוצאות אלו משקפות כי 79% מהמגזר הליטאי נשמעים להוראות הרב שטיינמן לעומת 21% הנשמעים להוראות הרב אויערבך (חברי המועצה הספרדיים ברשימות 'דגל התורה' ו'בני תורה' אינם מהמניין בבדיקת נתון זה).

    אולם, לצערם של אלפים ורבבות – פטירת רבן של ישראל מרן הרב אלישיב זצוק"ל גרמה לא רק להנהגה ליטאית חדשה, אלא למלחמה פנים חרדית שאחריתה עדי אובד. הזלזול המחפיר והמשווע בגדולי ישראל מנהיגי הדור שליט"א, הפרשנות דלת הערך להנהגת האיתן של ארזי הלבנון, אי הכבוד הראוי בהתייחס לדמות ענקים של אדירי ואבירי התורה, הפכו למשהו טבעי בתוך תוככי המגזר האמון 3,500 שנים לכותרת העל 'תנו כבוד לתורה!'.

    בעבר הנהיגו מרנן ורבנן את הדור באור פני מלך, כאשר אין מלכות נוגעת בחברתה כמלוא נימה. אדרבה ואדרבה! הכבוד וההערכה שרחשו זה לזה גרמו לקנאה מפלצתית איומה במגזרים אחרים בישראל. הנהיג מרן הגרא"מ שך לצד הנהגתו של מרן הגר"ע יוסף, הנהיג מרן מהר"א מבעלזא לצד הנהגתו של מרן מהר"י מסאטמאר, הנהיג כ"ק מרן הבית ישראל מגור לצד הנהגתו של כ"ק מרן האמרי חיים מויז'ניץ, מלכים לצד מלכים, מנהיגים לצד מנהיגים, ארזים ושלהבת אש קודש בידם להנחות דרך ולהאיר נתיב בגלות מרה ואיומה. כל העם כולו לעומתם משבחים ואומרים: קדוש קדוש קדוש! גם כאשר נוצרו חילוקי דעות בין גדולי ישראל, גם כאשר כל העם רואים את הקולות ואת הויכוחים, נתקיים באבותינו 'וירא העם וינועו ויעמדו מרחוק'.

    על מי האשמה

    בצר לנו, שמו החדש של מלאך המוות לשנת 2013 הוא 'קבוצת וואטצאפ' ושמו החדש של השטן לשנה זו הוא 'ניק באתר אינטרנט'. לשון הרע ורכילות, שקר והוצאת שם רע, זלזול במלאכי מרום רוויי תורה והוראה, הכאת רעים בסתר, ליצנות ושחוק, ניבול פה ותמונות טינופת, קלות ראש וחלקלקות לשון ועוד ועוד ועוד, כל אלו ודומיהם הפכו למוצר יומיומי נפוץ ופופולארי בתוך המגזר החרדי. לא באזובי הקיר עסקינן אלא בארזים, עסקנים בכירים, מחנכים חשובים, בעלי תפקידים משמעותיים, נאמני גדולי ישראל וכו', רבים ושלמים מהם נתפסו לקבוצות רעות ומכלות אלו, מגיבים בקלות וטובעים ביתר קלות ברשתו של השטן, שותפים הם למלאך המוות השם לו למטרה להרוס את כל הקדוש והיקר אשר נבנה בעמל ובזעה רבה אלפי שנים. תהילות לא-ל עליון שאיני חבר בשום קבוצת ווטצאפ ואיני בעל ניק באינטרנט.

    מכאן יצאה הרעה הפושטת במגזר החרדי ומכאן החל מסע הבדיחות והלגלוג למרנן ורבנן. מכאן יצאו ומכאן החלו ואיש אינו יכול לדעת היכן יעצרו והאם בכלל! על כך כבר קבעו חז"ל 'ליצנות אחת דוחה מאה תוכחות', על אחת כמה וכמה כמות כה עצומה של ליצנות והדומה לה.

    לסיכום הכאוב! מנהיגי המגזר החרד לדבר השם רבים הם, איש איש וקהילתו, מנהיג מנהיג ובני עדתו, בהתאם לקונספט שאומץ ע"י מנהיג המנהיגים משה רבנו ע"ה של 'שרי עשרות', 'שרי מאות' ו'שרי אלפים'. אל לנו לשכוח כי כל מנהיג הוא שר, גם אם הוא רק מ'שרי העשרות' קל וחומר אם שר מ'שרי האלפים' הוא ובן בנו של קל וחומר אם מ'שרי הרבבות' הוא (הנתונים המלאים אודות גודל הקהילות הובאו לעיל בפירוט רב).

    כבעבר כן עתה, נכבד ונרבה כבוד ויקר להחלטתו של כל שר משרי עם קודש אלו, נתלהב ממראות קודש של שרים בכירים שנדברו זה לזה ויחדיו נמנו וגמרו על 'מסע היסטורי', ולא תפחת ההתלהבות ולא תצטמצם הדרת הקודש גם אם אין שרים אלו – שרי עדתינו! פגיעה או זלזול דקה מן הדקה?! מאן דכר שמיהו…

    חברים, כעת עצה השווה הרבה יותר מתרומת ח"י שקל לקופה זו או אחרת. הביטו אל אותם בתים שהזלזול בגדולי ישראל היה חלק בלתי נפרד מהשיח המשפחתי ומסעודות השבת שם. משתציצו פנימה – אין כל ספק כי תקבלו בעקבות התוצאות שם את המלצת חז"ל 'היזהרו בגחלתם!'.

    ביום ראשון הבא נעמוד בתפילה לפני מנהיג הבירה, כי תצלח דרכם של עיני העדה להצילנו מחרפת הממשלה הנוכחית, נעתיר להצלחת המסע ההיסטורי לקידוש שם שמים כהחלטת מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל וכברכת מרן הגראי"ל שטיינמן נשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה. במידה ונשמע כי קיימים חילוקי דעות בין גדולי ישראל, נמלא פינו מים לטובת עתידנו ועתיד צאצאינו, ונמשיך בתפילה ובתחנונים להצלחת שרי התורה בכל עת ועידן.

    אברהם פרסטר הוא איש תקשורת, מרצה ואיש הסברה מוכר, מבכירי המגישים והפרשנים ב'קול חי'



    6 תגובות

    מיין תגובות
    1. 5

      תיקון טעות, האחדות הושגה בבחירות בשנת 1993 ולא 2003 כפי שכתוב (אז הרב שך כבר לא היה ביננו, כמו"כ הפני מנחם)

    2. 4

      הציבור המזרחי הוא לא 60% מהציבור החרדי כי לתנועת ש"ס יש הרבה יותר מצביעים שמגיעים מהציבור המסורתי
      הציבור של בני תורה אינו 21% מהציבור הליטאי כי הוא רץ במקומות שהם חזקים ככה שבמיינסטרים החרדי הם פחות

    3. 3

      נכון מאוד וטוב שסוף כל סוף שומעים קול שפוי במחנה

    4. 2

      אין ספק שדעתו של מרן הגראי"ל לא היתה נוחה מהטיסה, אבל מה יעשה שרוצים האדמור"ים לנסוע, לפחות יברך אותם שיצליחו, אני מבין על מה המהומה. ובאמת רצון יראיו יעשה, והנסיעה בוטלה.

    5. 1

      צ"ל "אני לא מבין על מה המהומה" יש לתקן בתגובה הקודמת